13 Ağustos 2012 Pazartesi

MMO'larda ve GW2'de PvE

Son zamanlarda oyun oynamaktansa oyun oynayanları seyretmeyi daha çok sever oldum. Eh, bunda oynayacak oyunumun olmamasının da payı yok değil; WoW'a MoP gelince bir ara bakarım diyordum, yine de bir ay canım sıkılmasın dedim, hakikaten oynanırlığı yok şu ara. Single Player oyunları zaten son 4-5 senedir adam gibi oynamıyorum, "sarmıyor". Tek istisna Skyrim olmuştu, onu da 100 saatten fazla oynadığım halde "bitirmedim". Bitir(e)meyişimin nedeni de aslında oyunu kendime ızdırap haline getirmiş olmamdı, iyice işin fetiş boyutuna varmıştım çünkü; fast travel kullanmadan, her yere icabında yürüyerek gide gele, daha "Ro"yu öğrenmeden 35lvl olmuştum, öyle bi acayip manyaklık. İyi çocuk olucam diye Dark Brotherhood'a katılmamalar, sırf o yüzden iki günün biri ölen veya kaybolan atın yerine yeni at satın almalar, wiki'lere bakmadan treasure'lerin yerlerini tespit etmeye çalışmalar falan. Zaten Skyrim gösterdi ki bir oyunu ya inciğine cinciğine kadar oynayıp nerd olup çıkıyorum, ya da resmen kapağına bakıp kapatıyorum.

Neyse, bu noktadan sonra asıl bahsetmek istediğim konuya nasıl geçiş yapabilirim acaba? Şunu deneyelim: Hikaye ve müzikler+seslendirmeler zaten herhangi bir oyunu oynarken ilk dikkat ettiğim özelliklerdir, fakat gerek bunlar, gerekse izlediğim stream'lerdeki tipler yüzünden bir oyunda ne yapmaktan hoşlanırız diye bir soru geldi aklıma. Çoğunlukla MMO oynadığım için ve Guild Wars 2'nin de bir MMO olacak olması nedeniyle yoğunluklu olarak PvE'nin MMO'lardaki yeri ve oyunculara ifade ettiği şeyler konusunda söyleyeceklerim var.

PvE, adı üstünde çevreyle olan etkileşimleriniz. Peki günümüz oyunculuğunda PvE'den anlanan şey ne? Dungeon'lar ve bilhassa da Raid'ler. Bu doğru değil, gerçekten değil. Eğer aranızda PvE lafını duyduğunda aklına bunlar gelen varsa, otursun ve bir süre "Player" "versus" "Environment" kelimelerinin anlamlarını düşünsün. Bir oyunda oyuncunun çevresindeki dünya ile olan aksiyonunu öldürülmesi gereken iki üç boss ve yanındaki ufak add'lere indirgeyen bir yapı gerçekten de çok güdük kalmış demektir. Bu kadar açık ve net. Ve evet, sözüm sana WoW ve klonları!




Bir oyunun PvE'sini yaratan başlıca şey her şeyden önce onun hikayesidir. Öte yandan her oyuncu bir şekilde oyunu oynar, ama her oyuncu hikayeyi doğrudan yaşayamayabilir. Bu doğrudan kendi tercihi de olabilir, oyunun bu konudaki eksikleri neticesinde de gerçekleşebilir. Şu ana kadar oynadığımız çoğu MMO'da basmakalıp sistemler kullanıldı ve benim şahsi fikrim, oyuncu istese de etrafındaki gelişmelere ne doğrudan entegre olabildi, ne de yaptığı şeylerin doğrudan dünyaya bir etki yarattığını hissedebildi. Bunu pek çok açıdan size çeşitlendirebilirim. Örneğin bir karakter yarattığınız zaman o karakterin o noktaya nasıl geldiğini hiç düşündünüz mü? Yani, neticede karakterleriniz kundaktaki bebekler değil, onları kontrol etmeye başladığınız ana kadar yaşadığı bir geçmişi ve o ana kadar onun mizacını şekillendirmiş bir takım olaylar var, en azından öyle olmalı. Guild Wars 2'ye kadar biz bütün bu olayların dışında kalıyorduk, ama Guild Wars 2 öyle değil. Her ırka benzer şekillerde yaklaşabilirsiniz. Bir Asura'nın hikayesi yarattığı ilk icadı üzerine yoğunlaşıp onun etrafında dönüyor, ne tür bir okuldan mezun olduğunu biliyorsunuz, bu şekilde karakteriniz diğer NPC'ler için de tanıtılıyor. Çünkü bütün NPC'ler size aynı şekilde yaklaşmıyor, bu gerçekten önemli. Guild Wars 2'de kendi "karakterinizi" belirlemeniz etrafınızdaki dünyayı da bununla ilişkili olacak şekilde yaratıyor. Bu, dediğim gibi bana göre PvE'nin birinci unsurudur.

İkinci ve daha alt seviyeleri de kapsayacak şekilde önemli olduğunu düşündüğüm nokta(lar) ise hikayenin ve dungeon/raid'in haricinde dünya ile etkileşime geçerek yapabildiğiniz bütün şeylerdir. Neticede herhangi bir oyunu oynarken onun topraklarında yaşıyorsunuzdur, bu nedenle oradaki hikayeleri, insanları, yaratıkları veya doğal güzellikleri yakalamak istersiniz. Sonuçta çevreyi yaratan unsurlar bunlar değil midir? Sanatsal tasarımlar, doğal güzellikler ve görevlerin size yaptırdığı şeyler o bölge ile ne kadar girift ise oyundan aldığınız tat o derece artar. Ben şahsen Norn haritalarında gezerken neler hissedeceğimi tahmin bile edemiyorum; zaten Skyrim'den gazı almış biçimde Norn'lara bakacağım, duygu yoğunluğu had safhada.

Umarım demek istediğimi anlatabilmişimdir. PvE'yi sırf raid'lerdeki boss'lara sınırlamamak lazım. Anlıyorum, raid'ler end-game PvE'sini kapsıyor; ama söylüyorum, dünyayı keşfederek ilerlediğiniz böylesine dolu dolu ve her yönüyle "challenging" bir PvE gerçekten yok. Guild Wars 2, skill'lerinden silahlarına ve tüm sistemiyle PvP'yi amaçlayan bir oyun olsa da PvE'sinin de bu kadar dolu dolu olması hakikaten inanılmaz. Zaten kafadan content'in eskimesi veya azalması diye bir şey söz konusu değil. 80lvl'e geldiğiniz zaman 30lvl'lik dungeon'a girmek isterseniz doğrudan 30lvl'a düşüyorsunuz. Günümüz MMO'ları için ne kadar orijinal! Ben, samimi söylüyorum, baştan beri Guild Wars 2'de sırf PvP yaparım diyordum ama PvE'yi düşündükçe ve bazı şeyleri fark ettikçe oyunun bu kısmını daha çok seviyorum. 

2 yorum:

  1. GW2 de pve nin en büyük saçmalığı,legendary itemlar ile exoticlerim arasında güç farkının olmaması.1 hafta içinde 80 lvl olup full takı dahil exotic setimi dizdim,2. haftada citadel of flame setimi de dizdim.Artık wvw ye giriyorum ama 1v1 arayıp adam kesmeye çalışmaktan bıktım.Ne kadar item olsada 3 kişi üstüne atlıyınca hiç şansın yok.

    YanıtlaSil
  2. PvE konusunda ki fikirlerine; hem kelime anlamından çıkarttığın anlam olarak, hemde GW2 de ki yeri olarak katılmıyorum.

    Anlattığın PvE'yi gözümde canlandırdığımda bana çok tanıdık geldi ama adı PvE değildi. Bundan 13 sene önce biz oyuncular bahsettiğin olguya PvM derdik. Player versus Monster.

    Ne zaman ki oyunlarda instance dungeon ve raid sistemi başladı. Bu PvE kavramı girdi. Bu kavram öyle bir kavram ki bazı oyunlarda var olur, bazılarında olmaz. Senin bahettiğin PvE Darkfall Online'da da var. Ama o oyun pure PvP oyunu ve herhangi PvE contenti yok.

    Senin anlayacağın PvM ile PvE arasında ki fark... onun bir content oluşu yada olmayışına bakıyor.

    GW2 PvE contente gelecek olursak eğer... Son derece basit, son derece düzensiz ve disiplinsiz, gereksiz sinematik ve yolculuklarla uzatılmış, AH de 1 golda satılan itemi tokenlerle alabilmek için 15er dk'dan 22 defadan fazla dönmen gereken bir content olmuş. Hiç durmadan girersen bir itemi 5 ila 6 saat arasında alabilirsin ama AH den satınalmak için lazım olan parayı toparlaman daha kısa sürer. İşte GW2 PvE contenti...

    Ve bu content hiç bir PvE guildinide oyunda tutamaz. Anladığım kadarı ile bu yazıyı yazmak için biraz acele etmişsin.

    YanıtlaSil